Gebelikte Varis Oluşumu

Gebelikte Varis Neden Oluşur?

Gebelik annenin bütün vücudunda pek çok değişikliğe neden olduğu gibi kan dolaşımında bulunan kan miktarında da artışa neden olur. Doğacak çocuğun kordon bağı ile alması gereken gıdanın ulaştırılması için daha fazla kana ihtiyaç vardır. Bu ihtiyacı karşılamak gebelik süresi boyunca annenin vücudunda dolaşan miktarı artar.

Artan kan miktarı doğal olarak annenin dolaşım sistemine de ek bir yük getirir. Özellikle toplardamarların iş yükü çok fazla artar. Toplardamarlar eskisinden daha fazla kanı yukarıya yani kalbe doğru taşımaya çalışırken daha büyük bir basınca karşı koymak zorunda kalır. Ancak annenin karnındaki iç basıncın artması ve karın arkasından geçen toplardamar üstündeki baskının artması nedeniyle bacaklardaki kirli kanın kalbe ulaştırılması her geçen gün daha da zorlaşır.

Böyle bir durumda anne adaylarında varis rahatsızlığının görülmesi son derece normal bir durumdur. Varis gebelikte sık görülen sağlık sorunlarından biridir. Bu sorunun oluşmaması için hamilelik döneminde varis çorapları kullanılmasında büyük fayda vardır. Buna rağmen varisin oluşması engellenemeyebilir. Böyle bir durumda varis tedavisi yapılması gündeme gelebilir. Gebeliğin sürdüğü bir dönemde varis tedavisi kararının mutlaka kadın doğum uzmanı ve girişimsel radyoloji uzmanının değerlendirmesinden sonra yapılması gerekir.

Gebelikte Varis Nasıl Önlenir

Hamilelik süresince yukarıdaki anlattığımız kan volümünki artış ve karın içinki basıncın artışı gibi etmenler göz önüne  alınarak bir takım hususlara dikkat edilmelidir. Bu hususlar hamilelik süresi boyunca varis oluşmasını önleyebilir. Bu önlemler;

1. Çok fazla kilo almamak
  2. Varis çorapları kullanmak
  3. Dar kıyafetlerden uzak durmak
  4. Ayakları kalpten yüksek tutarak dinlenmek
  5. Aşırı güneşlenmemek
  6. Hamam ve Kaplıcalarda aşırı sıcağa maruz kalmamak.

Bu önlemler alındığı takdirde gebelik süresinde varis hastalığının oluşması ihtimali oldukça azalacaktır. Ancak bu önlemlere rağmen varisin oluşması ihtimali her zaman vardır. Bu nedenle varis hastalığının oluşması halinde mutlaka girişimsel radyoloji uzmanı ile iletişime geçilmesinde yarar vardır.